Steinkjers første brannbil ble innkjøpt i februar 1929. Det var en Mercedes Daimler-Benz. Bilen kostet 14.500, og ble levert av Fr Wettergreen AS i Oslo. Bilen, med registreringsnummer S B-1, var i bruk i mange år, nesten til slutten av femtiårene.
Bilen er restaurert av ildskjeler i Nord-Trøndelag Motorhistorisk Forening og ble gitt i restaurert stand til Steinkjer kommune den 9. juni 2007. Bilen har garasje i den gamle brannstasjonen Fenka rett over veien for brannstasjonen. Brannbilen har et åpent karosseri med langsgående benker og sitteplass for tre personer på hver side. Brannbilen var utstyrt med en 3-trinns Mercedes-Benz høytrykks sentrifugalpumpe som sammen med slanger og stiger som var montert på bilen og en henger bak gjorde Mercedesen til en god arbeidshest for å slukke brann.
Mercedesen har en sekssylindret motor som med 55-60 hestekrefter. Den var ganske moderne når vi tenker på at den var utstyrt med Bosch Elektriske lys, elektrisk starter og bremser på alle fire hjul. Noe den nær 4 tonn tunge bilen nok trengte om det ble snakk om å stoppe. I følge vegvesenets kjøretillatelse av 28. november 1938 kunne bilen brukes i «gatene i Levanger, Steinkjer og Namsos; riksveiene i Nord-Trøndelag og fylkesveiene i Nord-Trøndelag.
«Under brandutrykning kan kjøres følgende bygdeveier: Alle bygdeveier i Egge, Stod og Kvam. Alle bygdeveier i Beitstad undtagen Østvik veikryss-Prestegårdsmarken, alle bygdeveier i Ogndal undtagen Ogna Bru og Hylla bru, alle bygdeveier i Sparbu undtagen Mære kirke-Våsetenget, Trøgstadveien, Rognan-Dyrstad, Sem-Verdal grense og Henning kirke-Toldstad veikryss. Alle bygdeveier i Sandvollan undtagen Hustad meieri-Skjelvan-Gjørv og alle bygdeveier i Røra undtagen riksveien-Rauflo. Det må ikke kjøres under teleløsningen.»
Den 23. april 1940 ble bilen tatt av tyskerne og brukt i krigsaktivitetene, men den ble levert tilbake til Steinkjer brannvesen den 25. juni 1940. «Bilen ble da hentet ved Ortskommandanturens kontor i Steinkjer, og slept til Steinkjer Auto. Bilen var da i skadet stand», som det står i en attest fra 11. januar 1941 underskrevet av lektor Olav F. Ulseth og verkseier Petter Gilberg.
Nord Trøndelag Motorhistorisk forening disponerer bilen, og den er å se i gatene på Steinkjer når det er noe som skjer. For de som har lyst til å kikke på brannbilen, eller kanskje også bli med å kjøre en tur, så er dette en mulighet på Egge museum når det arrangeres familiedag der oppe etter sommerferien.