NTMF, og i hovedsak Kjell Ivar Haltvik, har gjennomført restaureringen av Levangers Piccolo fra 1910. Arbeidet startet i januar 2013 og det er meningen at bilen skal kunne brukes på spesielle anledninger.

DATA:
Produsert i 1910 av det Tyske firmaet Ruppe & Sohn. Modellen ble produsert fra 1907 - 1910 5,5 hk Toppfart ca 50 km/t Innkjøpt av gullsmed Hans Svebak i 1911.

1. april 2016
I dag ble siste delene montert på Piccoloen og den er FERDIG! Etter over 3 års arbeid er den endelig klar til å tusle rundt i Levanger igjen. Stor takk til dem som har vært med å bidratt både økonomisk og med arbeid på Piccoloen. I dag var det montering av 2 små beslag på kalesjen og de nye lær reimene fra kalesjen og ned til torpedoveggen som ble montert.

GRATULERER TIL BYMUSEET I LEVANGER!!!



Her følger oppdateringer fra arbeidet. 

 

29.03.2016
I dag fikk jeg melding fra bestyrer i Bymuseet i Levanger, Sveinung Havik, om at nå er Piccoloen endelig registrert og alle papirer er i orden. Vognkort er hentet og vi gleder oss til våren. Takk til Svein Holmstad for en tålmodig korrespondanse med Statens Vegvesen og forsikringssellskap. 
-Kjell Ivar

15.03,2016
Piccoloen er nesten ferdig.

Kalesjen ble ferdig sist søndag kveld kl 22.00. Jeg var og hjalp Peter med å holde, slik at han fikk tatt de siste sømmene på symaskinen etter at kalesjen var montert sammen.

Kalesjen og setet er montert i dag. Samtidig var en reporter fra innherredsavisa tilstede og laget en artikkel som skal komme på trykk snart. Her er vi lovet at sponsorer skal bli nevnt også. Allesammen.

Nå mangler bare 2 små endebeslag på en list på kalesjen og de 2 lær reimene foran som holder den nede. Lær reimene er bestilt og blir ferdige til rett over påske. De 2 beslagene får vel jeg prøve å lage å montere også.

Forhåpentligvis blir biltilsyn og forsikringssellskap enige snart så den kan ut.
-Kjell Ivar

 

20.06.14
No er veien klar for bensinen fra tanken og ned i forgasseren på Piccoloen. Nye bensinrør og nye dreide påloddede koblinger like de som var på det gamle røret. Ved et arbeidsuhell har de faktiskt klart og gjenge opp 4 hull med M5 i innsugsrørflensen også, så det gikk an å finne skruer til den nye flensen. Ellers er utfordringen nå eksosvarmerøret til forgasseren. 7/16-18 gjenger. Så må jeg en tur til Tine for å få på 10 grader mere bøy på innsugsrøret på sylider og M15x1.25 på forgasser. Det skal ikke være enkelt.

Fant en gammel messingring fra et eller annet i en skuff i vekstedet også. Den passet fint som betjening til spettet. Var litt justeringer under for å få tingene på rett plass, men det kommer seg. Litt detektivarbeid med grundige undersøkelser av 4 hull i siden på trestykket i rammevangen, avdekket at bensinrøret antagelig har vært festet med krampespiker tidligere. Det stemte med bredde mellom hull og diameter på hull og dybden på hull. Da ble det gjerdekramper nå også. Mulig det er en løsning fra en tidligere modifisering. Det kan ingen vite.
- Kjell Ivar

16.juni 2014
Julaften igjen, nye deler kom fra fornikling i dag!

Nye sperrebukker for å tre tau igjennom til den skal stå på utstilling snart. Bensinfilter med vannutskiller kom også med posten en dag her. Mon tro om ikke TESS bør sponse meg noen fittings til vannutskilleren, men jeg blir vel nødt til og lage dem sjøl. For å få dem rett. Det blir vel stor nok utfordring og kjøre denne om vi ikke skal plages med rusk og kondens i bensinen også. Ligger an for pinstriping i uke 26. Fikk desverre ikke det gjort til utstillingen på Steinkjer nå, så dere får klare dere med Viviniusen. Den skal forresten også pinstripes uke 26. Kanskje lakkboksen på Egge v.g.skole er disponibel da?
-Kjell Ivar

Tine Verdal, er kjekke å ha på en regnværsdag.

Fikk dem til å lage nye innsugsrør til Piccoloene på Levanger og i Trondheim. Takker så mye for hjelpen og rørene.

Syrefast rør som poleres, så slipper vi forniklingen også. Da er det bare å dreie og frese en haug med deler og sende til fornikling igjen. Hvis vi får tak i mere penger. Navkopper til bakhjulene, muttrer og flens til innsugsrør, skrue og mutter til lufteluken på panseret og ny bensinkranehendel. Har bestilt messingbolt til emne.

Arbeid nok til mange regnværsdager igjen her.

Julaften 12. april i år!
Var så dyrt at det kom i oppkrav!! 5 sifret ja

Forniklede deler. Ikke forkrommet. Alle maskineringsmerker og tall fra produksjonen i 1910 er bevart. Støpemerker er bevart. Kun de flater som var slipt i 1910, er slipt nå også. Flott jobb fra Centrum Fornikling.

Nå er det vanskelig og ikke gå i vekstedet ja.

Dem sier at det passer nesten når det er engelsk. Eller amerikansk. Men det kan en si om biler fra 1910 også. Har rettet skjermbraketter og montert skjermene i dag. Passelig i slikt vær det. Montert de nyforniklede innstegs beskyttelsene også. Det er moro og sette på "nye" deler. Blir mere og mere beundret over håntverket fra den tiden disse er laget.Lurer på om det blir en regnværsdag til i verkstedet med montering av forniklede deler.Nå tømmes snekkerverkstedet for deler slik at jeg kan få starte maskinene og lage noen deler til meg selv.

Har begynt montering av karosseriet og deler på dette.
Besintanken har fått tilbake sine originale fester og en modifisert bensinkrane, slik at det går an å forlenge kranen til utsiden av karosseriet.

Den nylagede tenningsbryteren er på plass. En stor haug med braketter, stag og annet småtteri er lakkerte. Styresnekke er lakkert.

Hentet ferdig sandblåste stigtrinn i dag. Skal grunne og lakke disse denne uken. Og montere dem straks de er tørre.

Har dreiet spesialmutrer til pluggledninger og resten av det elektriske.

Første ladning forniklede deler ventes tilbake neste uke. Da blir det vel litt montering igjen.

Felgene og bakluke er ikke lakkert ferdig enda.

Har fått løs og pusset opp begge universalleddene på mellomakselen. Aksel er lakkert og klar til montering.

Må lage en del deler til og sende til fornikling, men vi er jo “pænglause” no, så.

Navkopper til bakhjulene, muttrer til innsugsrør, flens til innsugsrør, innsugsrør og bensinkranehendel utvendig på karosseriet skal fornikles.

Slik er ståa nå.
-Kjell Ivar


16.januar 2014

Fotan gikk lei i dag. Var bare å avslutte service på traktoren og sette seg ned foran Piccolomotoren. Faktisk like hyggelig det. Laget ny ventil løfter til en eksosventil. Den originale var slitt og 2mm for kort. Mistanke om at den er slipt av en gang. Den på den andre sylinderen er ikke original, men hadde riktig lengde. Laget ventilløfter av restene av ventilen som ble brukt til kryssbolt. Du store min dæm e harde å dreie. Måtte lage noen flere smådeler også.

Det går faktisk framover med den nå. Enda en Piccolo del som er ferdig. Vandsvik Mek verksted er ferdige med framakselen til Piccoloen også. Det manglet en kule i et hjullager på den. Men det hadde de skaffet fra ABRA. Kingbolt foringer er laget nye og byttet.

Da har det kommet inn en Piccolo til Norge igjen. Det er omtrent samme modell som den på Levanger, men er ikke helt lik i karosseriet bak. Torgeir Krogen har kjøpt den fra et museum i Sverige til sin kone. Han skal lage nytt innsugsrør til sin og han kunne med det samme også lage rør til den på Levanger og Stein sin. Han har fått låne røret til Bue sin.

Oljepumpen til motoren
Oljepumpe og motorsmøring gjøres på følgende vis. : Motoren skal tappes for ojle etter hver kjøring. Før oppstart skal motoren smøres med et par tre pumpeslag. Krane under pumpe vris slik at det åpnes fra oljetanken og inn til pumpen. Pumpestempel trekkes opp, og krane under pumpe vris over for og åpne inn til motoren. Pumpestempel føres inn og olje presses inn i motorblokken. Gjenta prosedyre til ønsket mengde olje. En kan se oljen inne i pumpen, da pumpesylinderen er av glass.


Motor er klar til start.

Under kjøring må en følge med at det ryker litt blått fra motor, hvis den ikke ryker har den for lite olje og kan skjære seg. Stopp da og gi motor et par pump til. Kan også utføres under kjøring.

Motor har ingen peilepinne eller nivåglass/plugg. Den har kun avtappningsplugg for olje.

Bryter til Piccoloen kopiert hos Induform på Levanger.

Har fått til litt på Piccoloen i dag. Laget delene som manlget utover det Induform laget til tenningsbryteren. Jeg fikk sammen både en komplett bryter med delen vi hadde lånt til han som eier den og en komplett ny bryter til vår Piccolo

Den mørke delen ble lånt i Trondheim for å kopiere. Resten av delene er tegnet etter bilder og hvordan det må være for at bryteren skal virke. Skal sette dem sammen en dag det regner. Her er det laget deler til å komplettere den vi fikk låne samt deler nok til å bygge en komplett ny bryter til Piccoloen på Levanger.

Klubben har startet restaureringen av Levangers Piccolo fra 1910 som skal bli i kjørbar stand. Arbeidet startet i januar 2013 og det er meningen at bilen skal kunne brukes på spesielle anledninger. Bilen står nå i Hveding Auto, Bymuseets autentiske verkstedsbygning i Sjøgata 12 på Levanger.