Vivinus, en sjelden belgisk bil fra 1909

Les i Adressa om Vivinusens historie under denne lenken.

 Historien om denne sjeldne bilen er godt fortalt i jubileumsheftet for 1992 og i Bård Toldnes sine bøker. Vi vil først og fremst nevne restaureringen av bilen samt at vi nå har fått kontakt med et av Alexsi Vivinus sine oldebarn.

Den belgiske fabrikken Vivinus produserte først og fremst flymotorer, men i perioden 1899 til 1912 forsøkte de seg også med produksjon av biler. I 1900 kom en liten ”voiturette” med en-cylindret luftkjølt motor og med remdrift. Bilene var ganske avansert for sin tid, men ble aldri noen stor success selv om de ble solgt i en rekke land. I 1909 produserte fabrikken kun store biler med fire sylindrede motorer. På nettet eller i større oppslagsverk om biler finner vi lite om Vivinus. Selv har vi to ganger besøkt den store bilutstillingen Auto World i Brussel, som jo har spesialisert seg på belgiske biler som Minerva. De kjenner knapt nok til at det ble laget biler under navnet Vivinus og de kjenner slett ikke til vårt eksemplar. De ble selvsagt veldig ivrig på å få overtatt denne, men bilen må få bli i Eggeområdet for all framtid.

 Motoren ble startet opp og gikk for første gang etter at bilen har vært i dvale i nesten 80 år. En ny Milepæl var nådd! Det er også meget hyggelig å kunne nevne at det jobbes med å få bilen registrert på sitt opprinnelige kjennemerke V-43 slik at den kan brukes i bybildet. Bilen har vært i bruk bare i perioden 1909 til 1917, og har deretter stått lagret på Egge Gård helt til den ble hentet til Trondheim og påbegynt restaurering tidlig i syttiårene. Det at den kom på veien igjen i 2008 gjør at bilen nå startet sitt niende år i bruk. Ikke verst for en bil som er 100 år!

 Her er Vivinusen i gang med spente passasjerer for en runde gjennom byen i 2008. Arrangementet var velsignet med flott vær og veldig godt oppmøte. Nesten sånn at Vivinusen skinte om kapp med sola.

 Etter mange års arbeid, ja, helt fra 1999 har vi stått på for å få Vivinus på vegen igjen og få den registrert. Med prøveskilt var den litt på vegen i 2008 under Postruteløpet, men klargjort for registrering eller for etterregistrering som det heter, var den først høsten 2009. Den 18. august troppet bilsakkyndige Geir Ivar Sørensen og Birger Brekken fra Statens vegvesen, Trafikkstasjonen, opp på Egge museum. De var kanskje like så spente som Bjarne, Per, John, Kjell Ivar, Terje og undertegnede, for det er nå ikke hverdag man har en neste 100 år gammel bil til vurdering. Det ble derfor litt historiefortelling samt en del prat om spesielle tekniske løsninger, som nettopp denne bilen er så rik på. Særlig blir jo håndbremssystemet med bakkebremsen-ett spettet til å senke i vegbanen for at bilen ikke skal rulle bakover er, av de ting som blir spesiell i forhold til dagens løsninger. Men også eksosfløyten.

 Det var skaffet fram alt vi har kommet over av papirer og data for bilen og disse ble overlevert. Bilen ble kontrollmålt og en bærbar vekt ble tatt i bruk for å konstatere om H.G. Jurgens målinger fra 1910 stemte og det gjorde de: Bilens totale lengde 4,50m inkl. bagasjegrind, bredde 1,70 m, høyde med kallesje 2,00 m.

 Bilen er av Type A og har en motor som består av to+ to cylindre med boring 106mm, Slag: 130mm. Slagvolum: 4.58 liter. Motorytelse: 30 HK v/1500 o/minAkselavstand: 3.06m, Hjuldimensjon: 820 x 120 Bilen var siste registrert som V-43 (Tidligere NR: 311, Kristiania)

 Det var enighet om å søke om dispensasjon slik at denne spesielle bilen får kjøre på sitt tidligere nummer nemlig V-43. Søknad er nå inne til behandling.

 NTMF har mottatt flotte bilder!

 NTMF fikk bilder på e-post fra redningsaksjonen av Vivinusen på Egge gård. Vår Vivinius fra 1910 sto i mange år på en låve på Egge gård ved Steinkjer. På slutten av syttitallet tok Øyvind Ofstad fra Trondheim et initiativ til en redningsaksjon, og senere samlet han mange manglende deler. Nord Trøndelag Motorhistorisk Forening fkk kjøpt bilen tilbake til Steinkjer i 1999, slk at idag er Vivinius'en tilbake på Egge.

 Men gode bilder fra selve Redningsaksjonen har vi aldri hatt. Og de flotte bildene som vi fikk fra Reidar Lohne er veldig kjærkomne. Reidar brukte sin Bedford 1944 lastebil til transporten som vises på bildet nederst.

 Vivinus var et belgisk bilmerke produsert av Ateliers Vivinus S.A. fra Schaarbeek, Brussel mellom 1899 og 1912.

 I 1914 ble bilen solgt til Otto Schulz på Egge gård. Han brukte den fram til 1917, da den gikk ut av bruk på grunn av tekniske problemer. Bilen sto på låven på Egge gård fram til 1975, da den ble solgt til Øivind Ofstad, Trondheim. Etter en omfattende restaurering på 2000 tallet, ble bilen for første gang siden 1917, kjørt på veg i veteranbilløpet i forbindelse med 100-årsjubileet for den første postførede bilruta i Norge den 26. juli 2008.