Verdalsracet 2020

Verdalsracet 2020

Publisert av Steinar Røstad den 25.07.20. Oppdatert 05.09.21.
 

Verdalsracet 2020

Lørdag 8. august startet med strålende vær, men ut på ettermiddagen skulle det komme regnbyger og torden. Som tidligere ble det servert kaffe lapper før løpet, denne gang av Torunn og Ragnar som drifter Soria Moria, vi kunne ikke ha selvforsyning av kaffe og lapper, derfor sto de for serveringen.

Vi hadde bange anelser om oppmøte i denne koronatiden. Hadde vært fornøyd med 35 deltakere, men med en del gode tilbakemeldinger på Facebook og for å være på den sikre siden laget vi 50 oppgaveark og pins.

 Men vi hadde ikke regnet med at folk var sulteforet på veteran motorsykkelløp. 73 veteran- motorsykler møtte opp fra hele Trøndelag + en engelskmann fra Bergen, TØFT. Og vi hadde dermed ny rekorddeltakelse. Problemer med liten stab ble ordnet ved å spørre om noen ville trå til både fra NTMF og ikkemedlemmer. Vi fikk ikke et nei.

Mopeder fikk starte 5 minutter før resten, de ble ikke tatt igjen før 1. post etter 2 mil. På denne posten ble oppgavearkene delt ut, de skulle besvares og leveres inn der og da, her ble det ikke rom for mye googling. Når vi da hadde 50 oppgaveark, sier det seg selv at 20 ikke fikk, det er bare å beklage, men det ble litt samarbeidet med de som fikk.

Så skulle vi ut på nye 2 mil og mopedene fikk også her 5 minutter forsprang. Post 2 skulle ende hos Anne og Kjell Ivar Haltvik på Strandhølmen. Kjell Ivar er kjent fra «Garasjen» da han holdt på med en Piccolo fra 1910, Levanger`s 2. bil. Kjell Ivar hadde restaurert flere biler før det, Fiat, Volvo lastebil, MG A, + at han hadde gjort noen restaureringsarbeider når NTMF restaurerte Vininus, Mercedes brannbil og klubbens Chevrolet buss. Da vi ringte og sa vi var 70 motorsykler på veg, ble han litt betenkt med å holde avstand, men vi spredte oss og alle tok avstandspåbudene på alvor. Anne var forespeilet at det kom sikkert ikke flere enn 20 – 30, nå ble hun litt oppgitt, men med en trakter som gikk for fullt fikk alle som ville kjøpe en kopp kaffe og kake. De jeg snakket med veldig fornøyd og imponert over besøket.

3. post var ved gamle E6 på Ronglan, der vi så på Hellerisninger, mange var skuffet og at disse taggerne ikke hadde tegnet motorsykler.

4. og siste post var Soria Moria camping i Verdal. Der middag skulle inntas og premier utdeles.

Torunn Fasting og Ragnar Vestvik serverte kaffe og lapper før løpet og middag etter, og da alle satt under tak og spiste, kom endelig regnet. Ikke ett Verdalsrace uten ei skur men ingen ble våt.

Vinnere:

Eldste sykkel: Per Arne Naust

Deltakernes pris.

3 utvagte deltakere med forskjellige sykler går sammen og finner det beste sykkelen blant de som deltar, dette er en pris som skal stå meget høyt.

Årets vinner ble også her Per Arne Naust sin 1920 Harley Davidson

Konkuransen:

1. Ingebrigt Valberg

2.Nils Røkke

3.Helge Aanonli

4.Erling Bromseth

5.Harald Sakshaug

 

Havaripris

Torbjørn Vik, Stig Hansen og Knut Snorre Sandnes