Rukan ulykken

Publisert av Steinar Røstad den 30.08.19.

Rapporten fra Rjukan-ulykken i 2018 er nå klar.

 

Siden utforkjøringen ved Rjukan 2. september 2018 har Statens Havarikommisjon for Transport undersøkt hendelsesforløpet til den tragiske ulykken, som krevde 5 menneskeliv.

LMK har fulgt denne prosessen tett deriblant gjennom løpende kontakt med Statens Havarikommisjon.

Nylig ble endelig rapport omkring ulykken lagt frem. Den kan lastes ned via følgende link:

https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte-rapporter/2019-06

For LMK og vår bevegelse er innholdet i rapporten av svært viktig karakter da den involverte bilen var nettopp en veteranbil. Det forekommer nærmest ikke alvorlige ulykker hvor veterankjøretøy er involvert, og derfor blir årsaken av stor betydning. Rapporten avdekker vesentlige mangler ved bilens bremser, som sammen med betjening og veiforhold har medvirket til det tragiske utfallet.

Det har vært mye spekulasjoner mellom fritak og lempning på hyppigheten av PKK, kan være en faktor som ulykken kan tilskrives. Vi synes det er for tidlig å mene noe om dette før eventuell annen statistikk foreligger, men det er viktig å presisere at eier og fører av et hvert kjøretøy har et ansvar for vedlikehold og påse at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand. På veterankjøretøy med lite bruk og ikke underlagt et jevnlig serviceprogram for garantier etc., blir dette ekstra viktig.

P.t. skjer det ingen kontroll av bremsevæsken på PKK, og rapporten viser i klartekst hvor dramatisk kokepunktet på væsken kan endres over tid. Bremsevæskens tilstand er ikke knyttet til bruk – men alder!

LMK vil iverksette tiltak for å få et økt fokus rundt sikkerhet og vedlikehold av veterankjøretøy. Som den største motorhistoriske kjøretøyorganisasjonen i Norge, har vi et kollektivt ansvar for at denne kunnskapen når ut til våre klubber og deres respektive medlemmer.

Med vennlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

 

Stein Christian Husby

Generalsekretær LMK