Julemøte 2018
Rødbrygga 4. desember 2018
Oppmøte 37 stk
av Tore Svartås
Tradisjonelt julemøte og årsavslutning på Rødbrygga på Straumen. Klubben spanderer som vanlig pizza på alle frammøtte. Praten gikk livlig fra første stund, og mange tema ble diskutert rundt bordene.
Etter maten inntok Jørge Røflo scenen, og innledet med en kort historie. Deretter fikk vi et innholdsrikt foredrag om traktorens historie i Norge. Norges første traktor ble importert i 1908, og ble levert til Alstadhaug. Denne ble imidlertid ingen suksess i praksis, og det tok sin tid før traktoren ble allemannseie i norsk landbruk. Rundt 1920 kom det mer anvendelige modeller på markedet. Felleskjøpet tok i 1919 inn 20 Cleveland beltetraktorer, og en av disse står i dag på museet på Egge. Felleskjøpet fikk etter hvert agenturet på Massey Harris, og på 30-tallet ble disse mer vanlige i Norge.
Henry Ford så etter hvert også traktorer som en interessant marked, og hans første traktor var en enkel konstruksjon med T-Ford motor under merket Fordson. Disse kjenner vi i dag som New Holland.
Iren Harry Ferguson så på 30-tallet for seg en enkel, lett liten traktor som kunne passe i ulendt terreng, og var enkel å vedlikeholde. Han hadde også stor tro på en hydraulisk løsning for oppheng av plog og annet redskap – 3-punkts opphenget. Dette resulterte i utvikling av Ferguson A. Henry Ford så etter hvert at Ferguson hadde gode ideer, og satte seg sammen med Ferguson for å utvikle en felles traktor basert på Ferguson sine ideer.
Krigen satte en foreløpig stopper for utviklingen, men i 1946 var Ford Ferguson klar – forløperen til det som vi i dag kjenner som Gråtass. Samarbeidet tok etter hvert slutt, og Ferguson startet på egen hånd. Hans første produkt var Ferguson Gråtass, med bensinmotor slik vi kjenner den.
Etterspørselen etter traktorer var stor i Norge etter krigen, men det var mangel på investeringskapital i landbruket. Her kom Marshall-hjelpen inn som en viktig faktor, også når det gjaldt landbruket.
I 1953 kjøpte Ferguson selskapet Massey Harris, og Felleskjøpet var importør av Massey Harris i Norge. I 1957 ble merkenavnet Massey Ferguson, og endringene førte til at Felleskjøpet mistet agenturet, som gikk til Eikmaskin. Felleskjøpet gikk da over til å importere Volvo BM, fram til Volvo sluttet med traktorer og Felleskjøpet gikk over til John Deere.
I Tyskland og Østerrike fantes det svært mange traktorprodusenter på før og etter krigen, men mange oppkjøp og sammenslutninger førte til at det ble adskillig færre etter hvert. John Deere Lantz var opphavet til linjen av europeisk John Deere som vi kjenner den i dag, med 30% markedsandel i Norge. AMCO som eier Massey Ferguson og flere andre merker er en annen stor aktør i norsk traktormarked i dag.
Dagens traktorer er svært avanserte maskiner, som har automatikk og robotiserte funksjoner på det meste av arbeidsoppgavene. Jørgen avslutter med utsagnet – «det kjæm æ ailler te å ler mæ!»
Film av historien om emisæren, trykk her: Emisæren