Brukernavn:
Passord:
 
Husk brukernavn/passord:
 
 

Klubbmøte i Verdal 5 mai 2015

 
 
 
 Medlemsmøte på Holme Gård og hos Steinar Røstad, Verdal

Dato: 5. mai 2015, kl. 19:00

Ant. møtte medlemmer: 30

Referent: Terje Arnevik, sekretær

 Dette var en fin vårkveld med halvsur vind, men halvsur var ikke denne forsamlingen på 30 medlemmer av NTMF som mønstret på Verdal. Kvelden startet med oppmøte på Verdal YX-stasjon, så ble de oppmøtte geleidet til Holme Gård, hvor noen medlemmer i NTMF leier mekkeplass. Flere kjørte til medlemsmøtet med sitt veterankjøretøy, både på 2 og 4 hjul. Også to nye medlemmer var kommet helt fra Namsos (110 km). Mange kom i sine etter hvert kjente veteranbiler i klubbsammenheng, men også nye veterankjøretøy dukket opp. Kjell Ivar Haltvik stilte i sin røde MG A i tidsriktig skinnjakke og skinnlue, Trygve Sandberg ble observert i nickers og rutet caps og skinnhjelm medbrakt for bruk under kjøring. Alt i erkeengelsk stil.

Av biler kunne observeres nye sjeldenheter i klubbsammenheng som Datsun 120Y og VW Kubelwagen, denne siste eies av Joar Langeland. Mats Torfjäll stilte med blå 1949 Ford Custom (Tudor Sedan).

Etterpå trakk de oppmøtte inn i verkstedhallen, for det er det det er. Ryddig og oppusset, med løftebukk. Steinar Røstad orienterte om hvordan endringen av bygningen hadde skjedd, om innsetting av nye porter, nedvasking av «fjøset» og om oppmaling og til og med de hadde laget eget spiserom. Og nå holdt de på å bygge WC, så HMS-biten syntes ivaretatt. Her kan det på sikt bli muligheter for bruk av fasilitetene med utbygging i annen fløy av driftsbygningen.

Steinar overlot så ordet til Tore Svartås som ble utnevnt til leder av en egen Kawasaki-avdeling i verkstedet, det var absolutt mange Kawa samlet der. Tore orienterte om sin Kawa som var en modifisert 72/73-modell med lett trimmet motor og forsterkede bremser. Etter orienteringen ble det oppstart, 3 sylindre og turtallsvillig 2-takt, det var så Tempogutta bak eksospipene svima av et øyeblikk i herlig blårøyk og lyd verdig en F16-jager.

Over på andre siden i verkstedhallen stod Ketil Berntsens røde Dodge. Denne ble også hyllet etter oppstart, virkelig rå V8-lyd.

Videre i verkstedhallen stod Svein Holmstads MG B-prosjekt. Etter dette kjørte de oppmøtte i mer eller mindre kortesje heim til Steinar Røstad på Verdalsøra.

Her var mange MC både ute for anledningen og inne i garasjen(e), de fleste var hans egne og i flertall var BMW, spesielt sjeldne er R5 fra 1936 og R17 fra 1934/35, denne har forøvrig samme plateramme som den mer kjente R12. Steinar fortalte villig om hvordan R5 ble bygget for å demme opp mot salget av engelske sykler og om problemene for å få registrert denne. Kjøpt av dødsbo og uten papirer på eier.

Ett av Steinars siste prosjekter var restaurering av Royal Enfield 1917-modell. Denne hadde JAP-motor, men etter 1920 fikk de egenbygd motor. Modellen med JAP motor ble bygd mellom 1912 - 1920. Steinars sykkel har ikke gearboks, men 2 tannhjul på motor og 2 tannhjul bak, og disse «clutches» sammen for å gi utvekslinger.

Etter alt dette ble hele gjengen bedt inn på grillpølser og kaffe. Husets frue, Sissel, vartet opp med skuffkake i tillegg og fikk hjelp av Torleif Bakken på grillen. Det var en mett og fornøyd gjeng som etterpå nok en gang satte kurs for garasjen til Steinar, 2. etasje skulle beskues.

Her stod Mustad-scooteren, folkescooter eller scooterknallert, som den også ble kalt. Denne var en 1959-modell og opprinnelig en svensk moped. Steinar fortalt om sine prosjekter, om BSA og den 1-sylindrede 500 Royal Enfield. Og om Indian fra Dalbygda, Beitstad, hvor Steinar skulle gjøre det mekaniske mens eier skulle lakkere delene. Denne ble rekvirert av tyskerne i 1940, men eier mønstret på Steinkjersannan i maidagene 1945 og forlangte sykkelen tilbake, livat og godt fortalt av Steinar. Sykkelen var så godt som original, bare lykta var erstattet av ei Hella-lykt.

Steinar viste også sin NV moped av årgang 1954, bygd for å motorisere samfunnet, husk at Sverige var tidligere et urbant samfunn enn Norge. Denne kunne i Sverige kjøres uten førerkort etter fylte 15 år, vel og merke etter å ha betalt en engangsforsikring. NV-mopeden hadde en motor på 40 ccm og 0,8 HK.

Til slutt vil vi fra NTMF's side takke for det gode oppmøtet, og vi synes vi ser resultat av nye varslingsrutiner og at flere og flere bidrar i veteranmiljøet.

 

Bli medlem i NTMF ved å betale kontingent til vår konto: 4212 11 42745.
Hovedmedlem: 200,-
Husstand / Familiemedlem: 30,-
Husk navn og adresse, mobilnummer og E-post adresse.
Alle medlemmer mottar tekstmelding om klubbmøter, treff, løp og "påsparket turer", skulle du som medlem ikke få denne meldingen, ta kontakt på E-post: motorhistoriskgmail.com  

 

Powered by web2net  |