Brukernavn:
Passord:
 
Husk brukernavn/passord:
 
 

Norton modell 19 fra 1929

 

 
 

NORTON MODELL 19

Norton bygde motoren i denne sykkelen med tanke på at den skulle dra sidevogn.

Den har ei slaglengde på 120 mm, skal en finne slik slaglengde dagens motorer må en lete blant lastebilmotorer. Det ble ikke noen stor produksjon, etter Norton registeret i England er min sykkel nr 44 som eksisterer.

Sykkelens første norske eier var frøken Eli Johnsen, Strindveien 58, Strinda, som eide den fra 1934 - 38, At en dame på 30 tallet eide og kjørte motorsykkel var nokså eksotisk. Evald Kvello, onkel til madammen, kjøpte den og tok den med til Verdal. Videre ble den solgt til Nils Langnes like før krigen. Nils brukte Norton både til familie og arbeidskjøretøy. Sykkelen hadde til nå sidevogn, men etter at den ble avskiltet i 1955 ble sidevogna brukt som båt i Kvisla av avkommet, det gikk vel med den som med Titanic.

Men sykkelen fikk stå inne i påvente av restaurering, der sto den og lot seg besikle. Det var det aldri aktuelt å selge den, men tidens tann tæret.

I 1998 fikk jeg kjøpe den av sønnen, Einar. Sykkelen var i første øyekast bra og hadde få uoriginale deler / mangler. Etter demontering dukket det opp mange slitte deler.

Girbokshus måtte skaffes, fullstendig overhaling av motor, framgaffel måtte rettes og skjermer rustsveises. Olje og bensintank var kanskje det som har tatt mest tid.

Tekniske data:

Boring: 79 mm

Slaglengde: 120 mm

Volum: 588 ccm

HK: ?????

Toppventilert.

3 gir

 

Sykkelen har en 3 børster dynamo. På bil ble strømmen på en 3 børster, regulert ved at den 3. børsten kunne beveges på kollektoren, og slik regulere strømmengden. Men her står den fast og dynamoen har ikke annen regulering enn forbrukerne eller en motstand, dvs en kan like gjerne bruke kjørelys, dynamoen ladet uansett.

Som nyrestauret startet jeg sammen med to kammerater på helgetur til Rørvik, Første stopp var ved Mæresmyra, de skruene som kunne løsne, gjorde nettopp det. Neste stopp var Kvam hadde da mistet skiltet bak. Loctite ble anskaffet. Høylandet var alt lys borte. Dette var å lære å kjøre engelsk sykkel ”The hard way”.

 

 
 
 
 
 

Bli medlem i NTMF ved å betale kontingent til vår konto: 4212 11 42745.
Hovedmedlem: 200,-
Husstand / Familiemedlem: 30,-
Husk navn og adresse, mobilnummer og E-post adresse.
Alle medlemmer mottar tekstmelding om klubbmøter, treff, løp og "påsparket turer", skulle du som medlem ikke få denne meldingen, ta kontakt på E-post: motorhistoriskgmail.com  

 

Powered by web2net  |