Brukernavn:
Passord:
 
Husk brukernavn/passord:
 
 

BMW R5 500 ccm 1936

 

     Bildeserie av restaureringen 

 

Dette er en av de beryktede Røe motorsyklene i Verdal, de hadde ikke blitt brukt siden 60 tallet og nesten ingen fikk se dem. Dermed vokste de på folkemunnet og ble til 1200 kubikkere.

Syklene var en Viktoria 350 ccm og en BMW 500 ccm. Det var Ingvar Røe som eide dem, og de ble kjøpt på 50 tallet. BMWen ble ikke så mye brukt pga at de krasjet den tidlig, og reparasjonene var vanskelig med det utstyret de hadde å hjelpe seg med.

Etter krasjen ble den reparert med deler fra en HD, og som en ser har den fram- og bakskjerm fra en 20 talls HD, visnok den som Figenskau på Verdalsbruket eide.

 

 

Da jeg skulle restaurere BMW`n, bestemte jeg meg for å bygge den tilbake til originalen. Og alle delene som ikke var originale ble tatt bort, det ble en bra haug.

Etter at den ble skrudd i deler, ble det klart at velten den hadde hatt, hadde vært alvorlig. Framgaffelen var skeiv og avstivet med 1 1/2 tomms galvrør, tanken var veldig bunket, ramma hadde fått seg en kakk. Motoren var bra, selv om blokka  hadde blitt sveist. Valgte å glassblåse blokk, sylindere og topper, skifte alle lager, overhale topp og sette på nye stempelringer på de gamle stempelene. Ramma så bra ut, men hadde vært rettet. Hjulene ble sandblåst og lakkert sammen med ramma. Framgaffelen skaffet meg mye hodebry, men gaffelbeina ble rettet i veivrette benken, og etter 4 langkvelder ble det bra. måtte lage meg nye gaffelbeinlager og tettninger. Styreplata hadde vært rettet og var slett ikke bra, lagde 3 stk før jeg var fornøyd. Skjermene kjøpte jeg fra en Kinesisk Ciang Jang 750. Disse bygde jeg om slik at de ble mest mulig lik orginalskjermene.

 

 

Bli medlem i NTMF ved å betale kontingent til vår konto: 4212 11 42745.
Hovedmedlem: 200,-
Husstand / Familiemedlem: 30,-
Husk navn og adresse, mobilnummer og E-post adresse.
Alle medlemmer mottar tekstmelding om klubbmøter, treff, løp og "påsparket turer", skulle du som medlem ikke få denne meldingen, ta kontakt på E-post: motorhistoriskgmail.com  

 

Powered by web2net  |