Brukernavn:
Passord:
 
Husk brukernavn/passord:
 

Klubbinfo:

Det nye medlemmsbladet er lagt på Rundskriv.

Referat fra styremøte 10 .januar 2017, se Klubbinfo/Møter

Piccolo, 3 skjeldne biler på Ekne, se SOMMEREN ER HER.

Avisomtale om NTMF. se ARTIKLER

 

Grasrotandel.

Ei oppfordring til brukere av Norsk Tipping. Registrer GRASROTANDELEN på NTMF. Legg inn foreninga sitt orgnr: 990 209 820. Dette koster deg ikke noe, men det drypper litt på foreninga.

************

 

Besøk norges triveligste VW Klubb!

Tempoklubben

       INFO OM FORSIKRING:

       SØK PÅ: www.lmk.no

       og se under Forsikring

 

 

Året 2015

 

Her kommer bilder av våre kjøretøy og annet veteranrelatert stoff. 

 Tar du bilder du vil dele med andre, så send de til: steinarrvktv.no

 

Julemøtet på Rødbrygga

se klubbinfo / møter

Så var årets julemøte over, 22 møtte fram til pizza, med drikke og kaffe til slutt. Dette møtet hadde ikke noen agenda utenom å møtes og jabbe. Men Leder og Trygve Sandberg hadde vært på regionsmøte til LMK, og kunne fortelle om store ting som er på gang på veteranfronten.

 


 

 

 

 

 

 
Trykk på lenken under og få ei god musikkopplevelse. OBS hårsåre bør ikke se dette!
https://www.facebook.com/955TheRock/videos/351521928337294/
 
Klubbmøte på Dampskipskaia
 23 medlemmer møtte opp til klubbmøte på Levangers Dampskipskaie. Det ble omvisning i Hveding auto og på Værdalen. Værdalen skal nå ligge i Levanger, men den skal til Kirknesvågen for reperasjon av tetting rundt propelaksling. Vi fikk innformation om de respektive objekter og ryddingen av kjelleren i Hveding Auto. Bymuseet spanderte kaffe og, lukket valnøtt for godt dugnadsinnsats.
 

Dugnaden på Hveding Auto.

Rykte om T-Ford deler var sterkt overdrevet, innholdet i kjelleren besto av en trekvart storkontainer med rivningsmaterialer, teglstein, grus, treverk og - you name it.

Men nå er kjelleren ryddet takket være god hjelp fra NTMF og Bymuseet.

Dette huset kan bli en fin sommer-møteplass på Levanger for oss med veterankjøretøy.

Neste klubbmøte holdes på dampskipsbrygga, da vil blant annet historien om Hveding Auto bli fortalt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinterlagring og bensin

Klippet dette fra styreleder i LMK, han har vært på et foredrag om bensin.

Var på foredrag i går og hørte på en som kan mye om bensin og hvordan den oppfører seg i gamle motorer. Morsomt med noen som kan avlive en del gamle myter. Kan oppsummere omtrent slik:

-95 eller 98 oktan spiller ingen rolle,

-bruk blyerstatning i bensin,

-gammel bensin er dårlig til å starte med,

-vinterbensin passer ikke på mc om våren,

-ikke bruk parafin i bensin for å justere oktan,

-ikke bruk totaktolje i bensin for å smøre ventiler,

-alkylatbensin skaper rustproblemer.

-det er større forskjell på 95 oktan fra to forskjellige stasjoner enn det er mellom 95 og 98 oktan på samme stasjon

I tillegg så lærte vi at etanol i bensin ikke er årsaken til alle problem som beskrives og så lenge det ikke er gummislanger eller epoxy som skades av etanolen så er det bare å kjøre.

Så fikk vi vite at det kun er bensin på sentralt østland som inneholder etanol, resten av landet har ikke hatt en dråpe etanol i sine tanker.

Ja, hva er lærdommen? Hvis en ikke tror på julenissen kan en egentlig slutte å tro på alle som tror og mener noe om bensin, og fortsette med 95 oktan med eller uten etanol med god samvittighet.

Et tips og ta med seg til slutt

- lagre kjøretøyet med full eller tom tank, gjerne kaldt.

Bjørn Austad Hvaleby

 

 

Klubbmøte hos Kjetil Arntzen 06 okt 2015

Medlemsmøte 6. Oktober på Frosta Hos Baker Arntzen

15 medlemmer møtte derav tre med veteranbil.

Vi startet møtet med en tur i garasjen, der vi igjen fikk se Bakerens fine 1930 Chevrolet.

Bilen ble startet og kjørt ut, meget fin bil og fint gikk den også.

Etter at vi hadde fått jabbet ifra oss der ute trakk vi inn i kafeen. Der ble det servert kaker og kaffe.

Leder informerte om:

 Lysvandring langs Steinkjerelva torsdag 5. november. Der håper vi at noen av våre medlemmer på Steinkjer har mulighet til å Kjøre ut Brannbilen og stå der utenfor gamle brannstasjonen også alle andre av våre medlemmer må gjerne komme dit. Hvis været spiller på lag hadde vert fint med ett par veteranbiler der også. NB! Kveldstid.

Påmelding Norgesløpet 2016 er åpnet, går i Grimstad.

LMK har regionsmøte i Trondheim 28.11.2015 her kan klubben stille med to deltakere.

Steinar Røstad og Trygve Sandberg meldes er påmeldt der (forsikringskontaktene)

Litt om Egge Buicken som ble solgt til Stjørdal, se bilder på hjemmesia.

Hvis alt klaffer kommer Bjarne Vestmo til årsmøte og forteller litt om Sigurd Haugdahl mellomkrigstidens store racingkonge fra Verdal.

Bymuseet Levanger, DUGNAD Onsdag 14.Oktober fra kl 16.00

Her skal vi rydde kjelleren i Hveding Verkstedet. Conteiner blir satt ut og ett par bilhengere.

Vi håper noen kommer kankje finner vi noe rart der nede.

Noen klubbeffekter ble solgt T-sjorter og klistremerker.

Kjell Ivar innformerte litt om vår lille blå, Bilen er startet og kjørt med flere ganger nu.

Ellers så gikk praten løst rundt bordene, mens vi nøt kaffen og kakene.

Neste møte blir på Dampskibsbrygga på Levanger.

Referent Roar.

 
 
Her er litt tekst innsendt av Odd Skei, han kjøpte Egge Buick`n av NTMF i 1986
 

Gentlemen.

Jeg tror det var i 1986, jeg kjøpte en Buick Roadmaster 1938 fra dere, som dere hadde kjøpt på Egge og som dere hadde ambisjoner om å restaurere som fellesprosjekt. Som dere vet, den grisen som man skal hjelpe hverandre med å mate, den sulter i hjel, og dere bestemte dere for å selge prosjektet til en verdig Nord Trønder, det ble meg. Den andre bilen fra Egge havnet hos Kjell Kristian Nilsen i Ålesund, men det vet dere sikkert fra før.

Buicken har vært min hobby frem til nå, og fremdeles er det noe som gjenstår, bl. A å få støpt nytt ratt og å få på plass siste krom fra Polen.

Legger ved noen bilder, den er blitt Titian Maroon Red istedenfor blå.

Hvem vet, når jeg får kjørt litt og får testet ut driftssikkerheten kan det hende jeg tar en tur nordover.

Mvh

Odd Skjei

 

 
 
Leksvikspretten 2015
Til tross for kaldt vær med yr i lufta, møtte 26 motorsykler, derav 4 deltakerne innant, opp ved bensinstasjonen i Leksvik for å være med på sesongens siste veteranmotorsykkeltreff.  Årets Leksviksprett ble noe avkortet pga været, det fristet ikke å ta en lengere tur på grusvei.  Derfor gikk turen til Vanvika og videre på nyveien i retning Olsøykrysset. Etter en stopp under tak ved et skianlegg, gikk turen tilbake til Revletunet ved Hindrem. Der var det ordnet med varm kaffe, nystekte vafler, pølse med brø og selvfølgelig blautkak. Takker Leksvikingan for nok en gang en trivelig Leksviksprett.
 
 

Høsttreff på Rinnleiret

Godt oppmøte på Høsttreffet på Rinnleiret til tross fra regn og kaldt vær. ca et 30 talls veteranbiler, noen rodder og to mc møtte opp. 

 

 

 

Spionbilde av Asgeir Borgemoen (sjefen over alle sjefer og Garasjen) og Kjell Ivar der de "raser" rundt på Strandhølmen med Piccoloen.

 

 
 
 
Mc treff hver onsdag på Kirknesvågen

Onsdagskafeen på Kirknesvågen er fremdeles åpen. Siste onsdag kom disse tre Honda CB 500 fra 1970 tallet. Tre kammerater fra Inderøy hadde kjøpt hver sin i Sverige. De ble selvfølgelig oppfordret til å melde seg inn i NTMF og vårt fellesskap, og slik at de også med tiden kan søke om LMK forsikring på sine fine motorsykler.

 
 
Klubbmøte hos Jan Johansen

I den leide garasjen sto 2 Opel-prosjekter Jan og sønnen samarbeidet om. Den ene var 1962 Opel Record Coupe kjøpt for 3-4 år siden, hvit med grønt tak. Denne var solgt ny i Østersund og nåværende eier hadde sporet opp første eier. Bilen hadde i sommer vært på Opel-treff i Haltdalen og ellers på ferietur og gått flere hundre mil problemfritt. I Recorden sto en 17S-motor på 66 HK. En kuriositet var også at eier hadde fått registrert den på Z-29529, akkurat det samme som bilen hadde på svenske skilt som ny! Garasjens andre prosjekt var Opel Diplomat, 1965-modell med V8-motor. Også store deler av denne bilens historie er kjent. Den ble solgt ny i Tønsberg og ble kjøpt av en lege på Levanger på slutten av 60-tallet. Denne brukte bilen daglig til 2004 da den ble solgt. Ny eier byttet motor (originalt hadde den 283-motor) og overhalte gearboks (power-glide automat).

Diplomaten har lite rust, men en større jobb innvendig med utskifting av treverk i interiør (valnøtt), her kommer en god Meget i sløyd til sin rett. Totalsalget av disse var 23 i Norge hvorav 4 er på veien idag, denne er den ene av de fire.

Under garasjebesøket ble det servert kaffe og godsaker til.

Mere om klubbmøtet i Klubbinfo

  
Fosenløpet 2015
 

Fosenløpet ble avviklet 21. - 23. august. Som alltid er det noe som hender, fredag, på samlingspunktet på Strømmen, ble jeg oppring

 om at det var en av våre Svenske deltakere fra Mattmar hadde pukteret ved Meltingen, og om jeg hadde noen bøtesaker, det hadde jeg ikke da jeg drasser rundt med reservehjul. På bensinstasjonen hadde de heller ikke bøtesaker, men det ble handlet inn en boks med Luft/lim for å reparere ved slangeløse dekk. Først ved Olsøykrysset sto den punkterte sykkelen, de hadde prøvd en boks, men uten virkning, og nå ventet de på Pål Åsen men bil og henger.

Fredagskvelden gikk med mc-prat og sosialt samvær.

Lørdag startet Fosenløpet. Som vanlig var det godt oppmøte med 93 veteranmotorsykler som stilte til start. I år var den elste fra 1930, en amerikansk stooor sykkel, Indian 1200 four.

 
 
Verdalsrace 2015
 

Verdalsrace 2015 gikk av stabelen lørdag 8. august.

52 motorsykler

ca 60 deltakere med hjelperne

Dessuten var det en 20 talls andre motor-interesserte, både på nyere motorsykler og veteranbiler, som møtte opp på Soria Moria, til en kaffe, lapper og en prat.

Turen gikk, Reinslia, Hallbakkan, Okkenhaug og videre til Fiskvik på Munkeby søndre, som hadde bygd om uthuset til forsamlingslokale, kafe` og overnatting. Der vi fikk kjøpt oss kaffe og de som ville, fikk kjøre en tur ned til klosterruinene. Derfra gikk turen til Joar Langeland, som viste oss samlinga si som besto av mange mindre motorsykler fra 1936 og opp i 70 tallet, ett par jeeper, Boble og en liten beltetraktor. Eldste motorsykkel var en Tempo fra 1936. Videre kjørte vi over Lian, Salthammer, Rinnan, Hallbakkan Reinslia og opp til Stiklestad for middag, premieutdeling og loddtrekning.

Premiering:

Publikumsprisen: Ble bestemt av Lasse Rognhaug, Unni Neverås og Annar Nesbø. Vinner ble en Kawa 750, Eier: Tore Svartås

Eldste motorsykkel: 1934 Ariel, Erling Bromset

Havaripris: Bård H. Myran - Jawa 350 ccm 1954, Jon Valsø - Corvette 1967, Svein Hovland - BMW R5 1936

Konkurransen:

1. plass 13 poeng Nils Røkke

2. plass 12 poeng Ole Horgøyen

3. plass 11 poeng Tore Svartås

 

Verdalsrace 2015 er gått over i historien. 50 veteranmotorsykler stilte til start. Mange kom innom Soria Moria, både på moderne sykler og med veteranbiler, for en prat over en kopp kaffe. Nok en gang har det vist seg at det er mangfoldet i kjøretøy og tradisjon som gjør Verdalsrace så populært. Det ble laget et veteranmotorsykkelløp i 1993, som med årene har blitt en tradisjon.
 

                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overfor: Joar demostrerte beltetraktoren, legg merke til løftearmene, se for deg en 5 skjærs vendbar plog.

Både store amerikanere og norsk Tempo Taifun, det var med hele 3 Taifuner på løpet.

Denne MZ har hatt samme eier siden den var ny.

 

 

Åpen dag på Nordenget gårdsmuseum

Søndag 26. juli var det åpen dag på Nordenget hos Martin Friberg. Mye var å se, både på museet og tilreisende veterankjøretøy. Martin og dugnadsgjengen viste også i år et prikkfritt museum og kafe` som i år hadde reist et partytelt til ære for Trønderværet, men regnet uteble, og mye folk kom. Under er to av veterankjøretøyene som kom, en rådda Volvo Duett og en meget skjelden OSI sportsbil.

Det Italienske karosseriet er bygd på Ford Taunus bunnplate med motor, drivverk og el.utrustning.

 
 

Stjørdalsløpet 2015

Endelig en dag med pent vær.

50 veteranmotorsykler møtte opp på Stjørdal torg, ny rekord. Løpet skulle gå rundt i Stjørdal, og første etappe gikk til Hammerbukta friområde. Dette området ble utbygd som militært område under krigen, og skulle være lager for torpedoer, det er hele 27 bunkere langs stranda der og disse ble bygd av krigsfanger.

Kommunen kjøpte området og la det ut som friområde for noen år tilbake. I en av bunkerne hadde en lokal samler ei utstilling fra krigen, det var utstyr samlet i Stjørdals distriktet som under krigen var senter for tyskerne med flyplassen på Værnes, marinen med Tirpitz og mange mindre krigsskip i Fættenfjorden og Åsenfjorden. Under omvisningen gikk Odd Borge fram og fortalte at han husket godt denne tiden, han var 12 år da krigen startet….. det fikk meg til å tenke, 87 år gammel og hadde kjørt motorsykkel oppover fra Sarpsborg, til helga skulle har opp til Kongsfjorden på Finnmarkstreff og helga etter på Skogsløp i hjemtraktene, nok et bevis på at å kjøre veteran mc skulle en få på blåresept. Så gikk turen ned til Langstein og derfra over til Hegra, hvor det var kaffe å få kjøpt og hvor konkurransene ble gjennomført.

1. fem forskjellige skruer skulle skrues på riktig mutter i løpet av 1 minutt og uten å se..

2. Hvor mange tunge motorsykler er det i Stjørdal 870

3. Hvor mange Ariel er det i Trondheim 13

4. Hvilken motorsykkel vant på Doytana i 1973 Honda

5. Når ble NVMC stiftet 1974

6. Hvilken by hadde arrangert flest Skogsløp Harstad

Siste etappe gikk opp til Frigården i Lånke hvor det ble bespisning og premieutdeling. Et flott løp.

 

 
 Dette sto i T-A lørdag 13. juni.

I et verksted på Ekne i Levanger befinner det seg tre svært sjeldne biler, nemlig tre tidlige utgaver av bilen Piccolo.

 Dette var den minste og billigste bilen som var å få kjøpe tidlig på 1900-tallet. Det finnes svært få slike biler igjen, og entusiaster i hele verden står i kø fo rå få tak i et eksemplar.

– To av bilene, en 1907- og en 1910-modell er til oppbygging her hos meg og den tredje, en 1908-modell, er til service. Det står igjen mye arbeid på de to som skal bygges opp, sier , sier bilkonservator Kjell Ivar Haltvik.

Bare på den ene har Haltvik laget rundt 200 deler som var borte.

Målet er å få startet dem begge til høsten. Bilene hørte i sin tid hjemme i Levanger, trondheim og Gjøvik. De tre Piccoloene skal være trekkplaster på en stor bilutstilling i Trondheim i august.

Se film fra verkstedet

 

Stiklestadløpet 2015

 Stiklestad løpet var nær ved å regne bort, men med 14 biler og en motorsykkel som møtte fram på Stiklestad så måtte vi improvisere. I stedet for besøk hos Kvernmo motor og kjøre løypa som delvis gikk på grusvei, ble det kaffe under tak på verandaen i Hanskemakergata. Etterpå gikk løpet til Rinnleiret og Nasjonal motordag som planlagt. Kvernmo motor er et motorsports anlegg som favner om alt, fra kross på to og fire hjul, drifting, terrengløype, drag pluss mye mer. Dette er et anlegg som har hvert under opparbeidelse over mange år, nå var det like før legging av asfalt en bane som var 1 km lang, bare det var ei utgift på 3 mill. NTMF var velkommen tilbake ved et senere og tørrere tidspunkt.
 
 

 Terje har vært på verksted med sin BMW R71

 
 

Klubbmøte på Strandhølmen

 
 
Klubbmøtet på Strandhølmen var møtt med litt mystikk, hva hadde Kjell Ivar i garagen? 36 medlemmer møtte opp til åpning av garageporten, grilling og kaffeslaberas. Det kom mange kjørende i veteran-bilen eller motorsykkelen.  Svein Holberg og kona kom på sin Ariel og Harald Haltvik med sin tredvetalls Opel, ellers kunne jeg telle ca 20 veterankjøretøy. Trygve, Roar, Svenn Vanderås og Kjell Ivar satt og ventet da jeg kom, med kaffe og varm grill.
 

Hva skjulte det seg bak verkstedporten? 36 personer møtte opp for å være med avdukingen av mysteriet. Da den første porten ble åpnet kom Levanger bymuseum`s Piccolo til syne, litt nedplukket siden sist, restaureingen satt på vent da kontantene tok slutt. Nå har bymuseet tatt tak, gjeld er betalt både til Kjell Ivar og NTMF. Museet har fremskaffet 40 000.- i frisk kapital pluss at NTMF har skaffet tilveie 10 000.- Nå venter Kjell Ivar på tid til å starte opp igjen.

 

 Den store overraskelsen var at Trondheim`s bil nr 2 hadde kommet tilbake til Trøndelag. Bilen hadde vært i utlendighet på et museum i Sverige, men nå kjøpt tilbake av en stolt eier, (med god grunn) Svenn Vanderås. Denne Piccoloen så virkelig fin og original ut, men den var ikke kjørt på mange år, så jeg forsto at Kjell Ivar skulle gjennomgå hele bilen før oppstart.

 

 

 

 

 

 

Som ikke det var nok dukket en tredje Piccolo fram, denne har fått rettet ramma og overhalt motor, girboks, mellomaksel og bakende.

Verkstedet på Strandhølmen bør nå få godkjennelse som Norges eneste merkeverksted For Piccoloer.

 

 
 

Vømmøl på Øra

 
Vømmølopptoget på Verdalsøra trakk nok en gang 10 tusener. Foruten festglade folk i full vømmølmundur både blant tilskuere og oppe i traktorhengerne med musikk, grill, plakater mm. Årets tema var hårrå og dikt, hvem kan lage noe til det??? Nok en gang var det Leksdal atletklubb som dro iland hovedpremien, om vømmøldalens store dikters bortgang, med både dikt, døden, sørgende enker og Vår Herre med sine engler som overvåket det hele. Gleder meg til at våre muslimske landsmenn kan leke slik med sin religion.
 
 

 Vårmønstring med tur til Costom Cowboys treff på Steinkjer.

 
 

Nå er årets første tur avviklet, Vårmønstringen. Vi må vel si at med det været vi hadde var oppmøtet bra. Ved oppstarten på Gråmyra kom det 10 biler og en MC. Stor respekt til han på MC som kjørte fra Skage for å kjøre ilag med oss til Steinkjer. Etter en tur i regn og sur vind til Verdal kom det til 3 til med bil. Videre på tur mot Steinkjer tok vi en stopp hos Mittet Auto på Sparbu. Her ble det litt kaffe og nogo attåt for den som ville. Videre mot Steinkjer og Custom Cowboys sin vårmønstring der. Her kom flere av våre medlemmer til, Volkswagen gruppa var veldig godt representert. Ellers var det kjøretøy i alle aldre og av de fleste merker her, en stor Dietroit diesel ble startet og kjørt litt. Muligheter for å kjøpe seg noe å drikke og spise var det ordnet med av Custom Cowboys. En ting er sikkert surt og kaldt var det, så til dere som møtte opp, får vi si takk for oppmøte. Også håper vi på godvær på neste møte tirsdag 2. juni og på Stiklestadløpet som er det siste i foreningens regi før sommeren.

Da sees vi snart igjen.

Hilsen

Roar Røssing

 
Street og crusing, Levanger. Vårmønstring på Rinnleiret i Pinsa

 
Vårtreff med Stjørdal Veteran Mc Club.
 

SVMC møtte oss "innant" på Gråmyra. Etter kaffe på YX`n gikk turen etter gamle E6 til Åsen derfra mot Åsenfjorden og sørover over åsen og ned i Vuddudalen og til Kortmans Lysfabrikk, museum og "Vuddu Vally Diner". Dette er en amerikansk inspirert kafe med Bopper på hovedmenyen. 20 ble med på denne vårmønstringen. Det var med noen skjeldne motorsykler også, som f.eks to MZ var på samme løp. Sørgelig at det ikke er noen Tempoer som kan kjøre så langt!!!

 
 En skjeden sykkel å se, Zundapp K800, 4 sylinder bokser.             Trivelig stemning på Diner`n
 
 Reimund med råne eksosanlegg                                                  En Bopper m/Pommes frites
 
 
  Klubbmøte med godt oppmøte, ca 30 personer med 20 veterankjøretøy
 
 Fikk dessverre ikke start på Royal`n                                          Woxholdt`s Chevrolet
 
 Tore forteller om sin 3 sylindrede totakter.                                Kjell Ivars MGA
 
 

Vår rydding på Brannstasjon

 
         Bjarne på tur hjem etter vårrydding på brannstasjon.
 
 
 
 

Bli medlem i NTMF ved å betale kontingent til vår konto: 4212 11 42745.
Hovedmedlem: 200,-
Husstand / Familiemedlem: 30,-
Husk navn og adresse, mobilnummer og E-post adresse.
Alle medlemmer mottar tekstmelding om klubbmøter, treff, løp og "påsparket turer", skulle du som medlem ikke få denne meldingen, ta kontakt på E-post: motorhistoriskgmail.com  

 

Powered by web2net  |